Mýty vs. pravda o chudnutí

Autor: Miroslav Čaba | 14.11.2012 o 11:16 | (upravené 14.11.2012 o 11:30) Karma článku: 10,17 | Prečítané:  1968x

Ak sa človek rozhodne  rekreačne športovať alebo zdravo žiť, Jedným z najčastejších cieľov je pekná postava. Pre niekoho je veru poriadne vzdialený a cesta kľukatá. Všemocný marketing nám ponúka skratky, či pohodlnú a rýchlu dopravu, stačí zaplatiť. Pozrime sa z bližšia na riešenia, ktoré nám podsúva dookola, až sa z nich stali mýty.  Je pravda, že sa príjemne sa počúvajú.  No bohužiaľ, zaručene fungujú väčšinou len tie "nemoderné, smiešne a náročné". Je len na nás, aby sme si vybrali správne, možno je to práve tá dlhšia, ťažšia cesta, no s trvalým efektom.

 

Diéty

Diéty majú svoje opodstatnenie, ak pomáhajú riešiť nejaký zdravotný problém. Nepoznám žiadnu, ktorá by fungovala pri chudnutí teda s trvalým efektom, t.j. aby sme späť nenabrali, keď s diétou prestaneme.

Mýtus: Ak vylúčite zo stravy napríklad: cukry, alebo tuky, či vlákniny - schudnete. Ak nahradíte niektoré jedlo, alebo jeho časť vodou - schudnete. Ak oddelíte od seba jednotlivé zložky stravy a jete ich oddelene - schudnete. Ak prestanete jesť úplne - schudnete...

To, ako funguje ľudské telo, nie je našim rozhodnutím, ani sa na tom nedohodli nadnárodné koncerny, či politici. Zariadila to evolúcia počas tisícov rokov. To, ako vyzeráme, je výhradne našim rozhodnutím.

Pravda: Schudnúť môžete, len ak si kontrolujete príjem a výdaj energie. Ako som už spomenul, evolúcia zariadila, že v nás v každej chvíli prebieha látková výmena. Volá sa bazálny metabolizmus. Je to vlastne energia, ktorú potrebujete pre bežný život a dá sa ľahko vypočítať. Ak nešportujete a chcete schudnúť, môžete znížiť príjem potravy, no musíte zachovať percentuálny pomer medzi cukrami, tukmi a bielkovinami. Ak vylúčite zo stravy niektorú z týchto zložiek, pomer narušíte a "pomýlite" metabolizmus.

Ak nahradíte potravu vodou, znížite koncentráciu niektorých prvkov v tele. Ak sa vám to podarí so sodíkom, zaručene budete mať niekoľko dní čo naprávať. Volá sa to hyponatrémia, znie to frajersky, ale verte, že nie je to nič príjemné.

Ak chcete schudnúť držaním hladovky, svoj cieľ nedosiahnete (ak nesledujete napr. aj nejaký politický), ale skombinujete problémy z predošlých prípadov. Je pravda, že keď nejete, telo vám „spapá" váš tuk, ale taktiež siaha na vaše bielkoviny (teda svaly) a spôsobujete si vážny metabolický chaos, ktorý môže vyústiť do vážnych zdravotných problémov. Samozrejme, keď začnete znova jesť, čaká vás „jojo efekt" veľký ako Brno.

 

Pomôcky a doplnky

Pomôcky v cvičení a zázračné doplnky stravy priniesli v oblasti chudnutia obrovské úspechy, ale v prvom rade obchodné. Touto témou som sa zaoberal v predošlom blogu a tak len zhrniem.

Mýtus: Pravidelne konzumujte tabletky na chudnutie v dostatočných dávkach a schudnete desiatky kilogramov za pár dní. Omotajte sa fóliou, opášte sa elektrickým opaskom, nechajte si natriasať, alebo masírovať vaše sadlo tým správnym zariadením, ono sa zľakne a kamsi z tela utečie.

Tieto predstavy sú úžasné a zariadenie krásne, farebné. Určite aj "chudnutie" s nimi je príjemné a niektorých dokážu tie správne spotrebiče aj vzrušiť, ten pôvodný cieľ však nimi nedosiahnete.

Pravda: Zázračné tabletky vám pravdepodobne neuškodia (okrem vašej peňaženky), ale ani nepomôžu. Nech už váš tuk premiestňujú, rozpúšťajú, či zohrievajú, von z tela ho nevynesú. To musíte urobiť sami a to tým, že ho použijete ako zdroj energie, samozrejme za presne určených podmienok.

Ak máte veľký zadok, môžete si ho nechať natriasať, či hladkať do omrzenia, tuk z neho nepremiestnite tam, kde by sa viac hodil a určite aj páčil (teraz myslím na prsia, teda nielen teraz...ale to sem nepatrí :) ). S vašim telesným tukom je to totiž tak, že predstavuje jeden celok a ak z neho miniete napríklad polovicu, tak potom všade. Čiže, ak máte na zadku 10 cm, na bruchu 15 cm a na prsiach 5 cm, ostane vám všade polovica (na zadku 5 cm, na bruchu 7,5 cm a na prsiach, žiaľ, iba 2,5 cm).

 

"Moderné" tréningové metódy.

Rozhodne nie som v oblasti metodík konzervatívny. Naopak, sledujem všetky fungujúce moderné trendy a zavádzam ich do svojich tréningových procesov.

Mýtus: Cvičte 5 minút 3 dni v týždni veľmi intenzívne a už po mesiaci  bude z vás nabúchaný, vyrysovaný svalovec, ako z filmu, bez nadváhy a tuku.

Na to sa naozaj ťažko argumentuje najmä ľuďom náchylným na zľahčovanie, neustále dúfajúcim, že "toto už predsa musí zabrať".

Pravda: Ak by to fungovalo, ako v podobných návodoch, boli by ste všetci štíhli, zdraví a výkonní, prakticky bez námahy a vlastne aj bez tréningu. Bohužiaľ, nekonečne dlho by ste čakali na sľubovaný výsledok. Neexistuje metóda, ktorá by prinútila vaše telo míňať tuk len tak bez práce. Na to naozaj nie je vymyslená žiadna fungujúca "skratka". Zopakujem preto znovu: Telesný tuk je vašim najväčším zdrojom energie. Ak ho máte nadbytok, používajte ho ako "palivo" a to hravo dokážete.

Beh v aeróbnom režime vám to zabezpečí. Začať môžete kedykoľvek, tak prečo nie práve dnes. Takéto príjemné športovanie si rýchlo obľúbite a stane sa súčasťou vášho životného štýlu.

Pokiaľ aj vy máte skúsenosti s rôznymi mýtami, ktoré vo vašom živote mali fungovať, no nefungujú, sem s nimi, podeľte sa o ne.

Prajem vám rýchle a efektné chudnutie a najmä úžasný pocit, že pre seba robíte skutočne niečo dobré a zdravé! :)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí, tvrdí nová aplikácia určená pre deti bohatých.

DOMOV

Schválili nezmysel? Nie, psy a mačky nebudú operovať zaživa

Novela zákona o liekoch nie je dramatická.

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Bugár

Maďarskú menšinu reprezentujú od roku 1989 tie isté tváre.


Už ste čítali?