reklama

Ako schudnúť bez trápenia a natrvalo

Existuje aspoň tisíc zaručených receptov, ako bez námahy schudnúť úžasne rýchlo. Všetci sme to vyskúšali, každý s iným efektom, väčšinou však s nulovým. Znie to lákavo, marketing v tejto oblasti odvádza skvelú prácu. No pravdou je, že telo (to, čo sme roky tak poctivo prekrmovali) kašle na marketing a riadi sa vlastnými pravidlami. Ako teda schudnúť definitívne a neumierať pri tom od námahy či od hladu? Zoznámim Vás so svojim postupom, ktorý u mňa funguje na 100%. A rovnako tak funguje u mojej rodiny, mojich známych alebo u ľudí, ktorých trénujem. Ja a moja žena si držíme športové postavy aj po štyridsiatke, a pritom jedávame čokoľvek, kedykoľvek a koľko nám chutí.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Vzorec, ktorý nikdy nepustí, hovorí: „Príjem a výdaj energie musí byť v rovnováhe." Zabudnite na všemožné diéty, pri ktorých síce dočasne niečo zhodíte, no akonáhle začnete raz normálne jesť, zachvíľu máte všetko naspäť, ešte aj s bonusom v podobe jo-jo efektu.

Všetky diéty a iné drastické opatrenia vedú k nestabilite a majú za následok zdravotné problémy. Nadváha, alebo podvýživa sú len viditeľné sprievodné javy. Z toho vyplýva, že kľúčom k zdraviu a kráse je osvojenie si návykov, ktoré s telom spolupracujú (netýrajú ho) a stanú sa súčasťou životného štýlu. Hovorím o pohybe, o športe.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Viem, že som neobjavil žiadnu Ameriku, no zatiaľ neexistuje lepší spôsob ako sa zbaviť kilogramov ako športovať. Podstatné je, ako to robíme. Väčšina ľudí začína s chudnutím doslova v ošiali. Vznikol v nich silný podnet, nahromadila sa pozitívna energia a vrhnú sa napríklad na beh. Samozrejme podľa všeobecne zaužívaného scenára: „Čím väčšia námaha, tým lepšie... čo ma nezabije, to ma posilní... ak ma nič nebolí, tréning sa ani neráta." Tréning si neužívame, ale doslova ho pretrpíme. Nadšenie z "nového začiatku" vyprchá tak zhruba za týždeň a pomocou vôle vydržíme ešte týždeň - dva. Potom prichádzajú na rad výhovorky a dôvody, ktoré nám naša psychika rada podsúva, aby sme tréning odložili až nakoniec s ním prestali úplne, prípadne jemné zdravotné problémy. A po pár týždňoch je po chudnutí a v hlave nám ostáva ďalší neúspešný pokus, ďalšia stopa s názvom ZLYHANIE.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prečo sa to väčšinou takto deje? Pretože chceme schudnúť a vyzerať lepšie, no proti vlastnému telu bojujeme, nemáme ho radi také ako vyzerá a hlavne: nakladáme mu viac ako je v reálnom čase schopné uniesť. Takto to nefunguje. Ak chceme naše telo zmeniť, neostáva nám nič iné, ako s ním spolupracovať. Hýbte sa, športujte, ale začnite s rozumom. Asi si nikto z Vás nevie predstaviť, že by sa nadšenec hry na klavír, začal učiť hneď siedmu lekciu. A to presne mnohí robia, keď sa rozhodnú športovať. Telo si musí na každú novú činnosť zvyknúť, zaťažovať ho treba postupne. Až keď sa adaptuje, začne fungovať správne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je jasné, čoho sa pri chudnutí chceme zbaviť - TUKU. Tak v tom prípade ho treba míňať. Telesný tuk je náš najväčší zdroj energie, tak ho treba pri športe využiť. No mnoho rekreačných (a vždyzačínajúcich) športovcov to robí presne opačne.

Tuk používate ako telesné palivo, keď napríklad pri behu sa pohybujete v tzv. aeróbnom režime, to znamená 60%-70% vašej maximálnej tepovej frekvencie. Ide teda o pomalý beh, pri ktorom sa nemáte problém rozprávať a nemáte problém s dychom. Vtedy spaľujete takmer len tuk!

Avšak ak bežíte rýchlo, intenzívne, jednak dlho nevydržíte, prepnete sa do tzv. anaeróbneho režimu a tam už nespaľujeme tuky, ale glykogén. A v konečnom dôsledku aj bielkoviny, teda naše vlastné svaly. Časom o pár kilo prídete, no väčšina tuku vám ostáva. Ak budete takto "trénovať" dlhodobo, zmení sa pomerné zastúpenie tukov a svalov vo vašom tele v prospech tuku. Navyše produkujete množstvo emisií, ktoré blokujú proces zotavovania. Ich odplavovanie je zdĺhavé, teda potrvá nejakú dobu, kým budete znovu "vládať behať".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Preto jediné, čo skutočne funguje, je dohoda s telom, vzájomná spolupráca, nie boj proti tuku... „Ja Ťa nebudem ničiť, budem s Tebou zaobchádzať šetrne. Ak sa ti niečo nebude páčiť, povieš mi a ja ťa budem počúvať. Ty mi za to budeš spaľovať tuky...". Takto sa to spomínané pomerné zastúpenie zmení v prospech svalov a tie sa budú spoľahlivo starať o zvyšovanie vašej kondície.

Behajte pomaly a ľahko. Nenechajte sa odradiť poznámkami o biednom tempe a ani sa nedajte zlákať rýchlejšími bežcami, ktorí možno práve teraz spaľujú glykogén a tuk len tak prenášajú. Ide vám o trvalé schudnutie a radosť pri behu? Tak behajte dlho a pomaly. A o niekoľko mesiacov sa nebudete stačiť čudovať, čo sa s vami bude diať.

Miroslav Čaba

Miroslav Čaba

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som atletický a kondičný tréner a rekreačný bežec.V minulosti som aktívne pretekal na tratiach od 400 do 1 500 m, v nich som vybojoval niekoľko medailí z majstrovstiev Slovenska a Československa. Najlepšie výkony som dosiahol do dvadsiatich dvoch rokov a ešte dnes visia dosť vysoko.Dnes športujem rekreačne a podarilo sa mi prebehnúť viacero maratónov a polmaratónov. V nedávnej minulosti som mal nadváhu 15 kg, tej som sa zbavil za rok bez akejkoľvek diéty a výraznej zmeny stravovacích návykov. Len športom, konkrétne BEHOM a dodržiavaním zásad efektívneho behania. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu